Accreditation process for the Master's degree in Psychological and Social Assessment. Experiences from the University of Medical Sciences of Havana
Keywords:
Quality, accreditation, master's programsAbstract
All human activity is evaluable and a source of learning. This is the case with the Master's degree in Psychological and Social Assessment, which was evaluated by a team from the National Accreditation Board (JAN) in early April 2024, where it obtained an excellent rating.
The objective of this work is to present the lessons learned from the internal and external evaluation of the aforementioned master's degree, which are reflected in the action plan.
To achieve this objective, the authors analyzed the internal evaluation report prepared by the academic committee and reviewed by the faculty, as well as the external evaluation report received after the visit.
Both reports yielded two results:
A proposal to create a support service with tools for social research that includes the results of research conducted as part of master's theses, the product of which is thus disseminated.
An improvement plan to be taken into account when convening the fourth edition of this form of postgraduate development.
These results are the concrete implementation of the lessons learned from this week of intense but fruitful work at JAN-Miguel Enríquez College.
References
Añorga, J. (2014). La educación Avanzada y el mejoramiento humano. La Habana: Revista Científico Metodológica.UCPEJV
Cantor, G. (2002) La Triangulación Metodológica en Ciencias Sociales Reflexiones a partir de un trabajo de investigación empírica, Cinta de Moebio, núm. 13, 2002 Universidad de Chile Santiago, Chile available en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10101305
Cárdenas, M., Farías, J., & Méndez, L. (2019). Construcción y validación de instrumento para evaluar el avance del enfoque socioformativo en educación superior. Revista Espacios, 40(31), 5-15. Recuperado de https://www.revistaespacios.com/a19v40n31/a19v40n31p05.pdf
Commission IT. International Test Commission Guidelines for Translating and Adapting Tests. Gefunden am (Internet) 2010;1–5. Available from: http://scholar.google.com/scholar?hl=en&btnG=Search&q=intitle:Internati onal+Test+Commission+Guidelines+for+Translating+and+Adapting+Test s#0
Crespo-Borges, T. (2019). Validación de instrumentos como garantía de la credibilidad en las investigaciones científicas. Revista Cubana de Salud Pública, 45(5), 1-12. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572019000500011
DEP-MES. (2020). Manual para la Gestión del Posgrado. La Habana
Dumat Ferrer, O. (2020). Interdisciplinariedad, Educación y Desarrollo Local. Tabloide gestion e inovación parte 2 (págs. 1-20). Academia. Cuba
García, P., & Torres, M. (2022). Métodos para la validación de instrumentos en investigaciones sociales: Una revisión crítica. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación, 8(1), 23-38
González Llaneza MF. (2007) Instrumentos de Evaluación Psicológica. La Habana, Cuba: Editorial Ciencias Médicas;
Hamed et al (2024) International Delphi study on developing entrustable professional activities (EPAs) for master’s learners in health professions education Hamed et al. BMC Medical Education 24:1362 https://doi.org/10.1186/s12909-024-06377-z
Hernández-Sampieri R, Mendoza Torres CP. (2018)Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta Las rutas Cuantitativa Cualitativa y Mixta. Pirmera Ed. Ciudad de México: McGRAW-HILL Interamericana Editores S.A. de C.V.;
López-Angulo, M., Padua, F., & O’Shea, S. (2024). Vínculos familiares y apoyo emocional en educación superior: Perspectivas desde América Latina y Europa.Educational Psychology Review, 32(1), 15-30.
Martínez, A., & López, R. (2021). Los instrumentos de la investigación científica: Hacia una comprensión crítica. Revista Iberoamericana de Investigación Científica, 12(3), 45-59. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/5709/570969250014/html/
MES 2019 , Reglamento de la educación de postgrado de la República de Cuba, Resolución 140/19.
MES , 2023 Resolución del Subsistema de Evaluación y Acreditación de Maestrías de la República de Cuba.
Proyecto Académico. (2024). Validación de instrumentos de investigación: Importancia, tipos y obstáculos. Proyecto Académico. Recuperado de https://proyectoacademico.com/validacion-de-instrumentos-de-investigacion/
Universidad Nacional de San Agustín. (2024). Modelo de instrumento para validación de la investigación por expertos [Documento]. Arequipa. Recuperado de https://fchs.unsa.edu.pe/turismo/wp-content/uploads/sites/6/2024/06/Modelo-de-instrumento-para-validacion-de-la-investigacion-por-expertos.docx
Valle Lima, A. (2010) la Investigación Pedagógica, otra mirada. ICCP, Mined, Cuba .
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Isidoro Alejandro Solernou Mesa, Maritza González Blanco, Suanette Guillarte Stable, Natascha Mezquía de Pedro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0

.jpg)

_de_logo.jpg)









