Extension material to contribute to teaching activity in Higher Education

Authors

  • Ana Caridad Veitia-Acosta Universidad de Pinar del Río
  • Yenisey Arango- Hernández Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”
  • Adelainy Núñez-Pérez Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”
  • Obed Licor-Castillo Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”

Keywords:

teaching activity, university extension, extension material, substantive

Abstract

The current practice of university extension perpetuates oriented towards artistic, sports and literary culture, minimizing its place in the comprehensive general training of students and teachers. The following article aims to design extension material to support teaching activity in Higher Education, aimed at students and teachers to contribute to extension training and integration between the organizational components of the teaching-learning process. It started with a thorough documentary review, thus providing the necessary information on the current state of the object of investigation. Various authors who have worked on the subject and its results were considered; as well as the analysis of the antecedents and tendencies of the university extension. Guided by a dialectical-materialist approach, theoretical and empirical methods such as document analysis, interview and survey were used; as well as the mathematical statistical method for the processing and analysis of the data, which allowed us to verify the need for bibliographic material. Among the main results, it is evident that the extension process continues to be only associated with artistic manifestations and its formative function as a transversal axis in the teaching-learning process is renounced.

References

Arango Hernández, Y. (2020). Aproximación al estudio del acceso a la Educación Superior Cubana desde el análisis de las brechas de equidad racial en Pinar del Río. [Tesis de Maestría]. Universidad de La Habana.

Batista Mainegra, A., Ortiz Cárdenas, T. y González Aportela, O. (2018). Integración de procesos sustantivos universitarios: contribución de la Extensión Universitaria a la promoción de salud [Ponencia]. Congreso Universidad 2018, La Habana Cuba. http://revista.congresouniversidad.cu/index.php/rcu/article/view/1066

Bencomo, O. (2021). La gestión de la extensión universitaria en el departamento docente de la Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. [Tesis de Doctorado]. Universidad de Pinar del Río.

González, G. R. (1996). Un modelo de extensión universitaria para la extensión universitaria. Su aplicación a la Cultura Física y el Deporte. [Tesis de Doctorado]. Instituto Superior de Cultura Física Manuel Fajardo, La Habana.

González, M. (2002). Un modelo de gestión del proceso extensionista en la Universidad de Pinar del Río. [Tesis de Doctorado]. Universidad de Pinar del Río.

Núñez, A. (2022). La curricularización de la extensión universitaria en las carreras pedagógicas. [Tesis de Doctorado]. Universidad de Pinar del Río.

Organización de las Naciones Unidas. (2016). Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/

Ministerio de Educación Superior (2004). Programa Nacional de Extensión Universitaria. Material inédito del Ministerio de Educación Superior, La Habana.

Rojas, A. (2018). Concepción pedagógica del proceso de formación del estudiante universitario para la labor extensionista. Estrategia en la Universidad de Pinar del Río. [Tesis de Doctorado]. Universidad de Pinar del Río.

Rovira, Y. (2018). Concepción pedagógica del proceso de formación para la promoción de lectura. Estrategia para su implementación en la carrera Ingeniería en Telecomunicaciones y Electrónica de la Universidad de Pinar Del Río. [Tesis de Doctorado]. Universidad de Pinar del Río.

Santana González, Y., Sagaró del Campo, N. M., & Valdés García, L. E. (2021). Percepción de riesgo vs Covid-19 en centros hospitalarios de Santiago de Cuba. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 195-206. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2157/2138

Veitia Acosta, A. C. (2021). Metodología para potenciar el protagonismo de líderes estudiantiles desde la extensión universitaria para la carrera Cultura Física. [Tesis de Maestría]. Universidad de Pinar del Río.

Published

2023-05-05 — Updated on 2023-06-09

Versions

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.