The developer learning of Organic and Biological Chemistry in the Agronomy career

Authors

  • Sara Duany-Timosthe Universidad de Oriente
  • Orlindes Calzado-Lamela Universidad de Oriente
  • Dunia Rodríguez-Heredia Universidad de oriente

Keywords:

teaching, developer learning, coevaluation, Agronomy

Abstract

Among the priorities of the universities is the training of competent professionals in the spheres of action for which they are preparing. That is why in this work a final evaluation route is proposed that, in the authors' opinion, is directed to this purpose. The proposal was implemented for the Organic and Biological Chemistry subject, with the first-year students of the Agronomy Career, driven because even when this career is going through the study plan E, the same previous rigid and schematic evaluation system persists. . The proposal consists of the final evaluation of the subject through a research project, based on the orientation of thematic lines on which students must investigate and delve into the context of the university-company relationship. Theoretical and empirical methods were used. The results were favorable when using this form of evaluation.

References

Allo-Mijans, J., Loret de Mola-López, E., Pozas-Prieto, W. (2018). La superación de los docentes de Química de Sierra de Cubitas en la dirección del aprendizaje desarrollador. Revista Santiago, 146(2), 398-411. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/download/3972/4064

Arian-Fuentes, A., Puerto-Menéndez, O., Suárez-Abrahante, J., Rodríguez-Sánchez, G. (2020). Las tareas docentes en la enseñanza universitaria: una vía para alcanzar el aprendizaje significativo. Revista Electrónica de Formación y Calidad Educativa, 8(8), 1-15. http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/download/3259/1997

Batista-Yero, Y., López-Toranzo, J., Addine-Fernández, R., Cedeño-García, B. (2018). La enseñanza de la química en contextos agrícolas. Revista digital de Medio Ambiente “Ojeando la agenda”, (51), 1-10. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6299150

Cala-Peguero, T. Y. (2017). El rol del profesor en el apoyo al aprendizaje del estudiante en la nueva universidad cubana. Centro de Estudios de Ciencias de la Educación Superior. Universidad de Pinar del Río, Cuba. III Taller la gestión integral de los procesos universitarios. https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0,5&lookup=0&q

Concha-Fritz, A., Nicolás-Schiappacasse, L., Turra-Chico, H., Villanueva, M. A., Moncada-Herrera, J. (2020). Indagación Guiada y la competencia comunicativa oral. Educación Química, 31(3), 103-118. DOI: http://dx.doi.org/10.22201/fq.18708404e.2020.3.72769

Hernández-González, R., Revuelta-Llano, D., Cruz-Tejeda, MA. (2017). La química general en el plan de estudio e de agronomía. reto o utopía. Revista ROCA, 13(3), 185-199. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6759747

Hernández-Infante, R. C., Infante-Miranda, M. E. (2017). Aproximación al proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador. UNIANDES EPISTEME: Revista de Ciencia, Tecnología e Innovación, 4(3), 365-375. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6756270.

La llave-Portuondo, O., Pedroso-Camejo, F. L. (2016) Tareas docentes con un enfoque sociocultural en la enseñanza de la física. Revista Científico-Metodológica, (62), 1-11. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360657458024.pdf.

Osorio-Sánchez, V., Cervantes-Molina, X., & Franco-Cedeño, J. (2019). Estrategias de aprendizaje en el contexto de la Universidad Técnica Es2

2 | s a n t i a g o 1 6 0 , e n e . - a b r , 2 0 2 3

tatal de Quevedo. Maestro Y Sociedad, 16(1), 111–121. Recuperado a partir de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4828

Sánchez-Guadix, M. A. (2007). Aprendiendo química con el tratamiento culinario de frutas, hortalizas y verduras. Rev. Eureka. Enseñ. Divul. Cien, 4(3), 489-505. DOI: http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.

Santana-Santana, L., Llanes-Robaina, J., & Rodríguez-González, J. L. (2018). Valoraciones curriculares sobre la enseñanza y el aprendizaje del Derecho Penal y la Criminología: esencias en el contexto educativo cubano. Santiago, (147), 619–632. Recuperado a partir de https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/4475

Urgellés-Reyes, M. O., Crespo-Zafra, L. M., Portuondo-Padrón, R. (2017). El modo de actuar del Licenciado en Educación Química y su relación con las competencias profesionales. Revista Santiago, 142(2), 402-416. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/download/2525/2318.

Published

2023-01-02

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.