Gender and intercultural relations from a training partner intervention, professional career of nursing

Authors

  • Nancy G. Veramendi-Villavicencios
  • Ewer Portocarrero-Merino
  • Ciro Angel Lazo-Salcedo
  • Violeta Benigna Rojas-Bravo
  • Amancio Ricardo Rojas Cotrina
  • Enit Ida Villar-Carbajal
  • Jorge Chávez Albornoz

Keywords:

gender, interculturality, training partner, university, nursing.

Abstract

The objective was to demonstrate the construction of a university education on gender and interculturality from the socioformative intervention. The research was qualitative with action research design. Through an intentional sampling, a sample of 08 nursing students (04 women and 04 men) from the National University Hermilio Valdizán-Huánuco, 2019 was formed. Data were obtained from a Focus Group and observation guide. Within the results we show differences associated with gender (existence of machismo and social stereotypes) and to minimize this, co-education was necessary. Students were trained to carry out a variety of activities related to cultural diversity for coexistence with human groups of different cultural traditions. And, students developed empowerment of what they learned in class, confidence and self-confidence, in their abilities, in their potential and in the importance of their actions and decisions to positively affect their lives.

References

ACNUR. (2018). La Agencia de la ONU para los Refugiados. Recuperado de: https://eacnur.org/blog/derechos-humanos-articulo-1-tc_alt45664n_o_pstn_o_pst/

Comisión Económica Para América Latina y el Caribe. (2014). Pactos para la igualdad: hacia un futuro sostenible. Lima: CEPAL.

Comunidad Autónoma del País Vasco. Departamento de Educación. (2019). II Plan de coeducación para el sistema educativo vasco, en el camino hacia la igualdad y el buen trato 2019-2023. Recuperado de https://www.euskadi.eus/contenidos/informacion/dig_publicaciones_innovacion/es_conviven/adjuntos/coeducacion/92020191c_II_plan_coeducacion_igualdad_y_buen_trato_2019_2013.pdf

Deardorff, D.K. (2009). El manual SAGE de competencia intercultural. Thousand Oaks: SAGE Publications.

Del Carpio, A. (2013). Situación de la mortalidad materna en el Perú, 2000 - 2012. Rev Peru Med Exp Salud Publica, 30(3), 461-464.

Diana, D. (2014). Esteriotipo. TodaMateria.

Dixon, B. (2019). La Educación Intercultural pertinente y de calidad: “un derecho en camino”. Revista Universitaria Del Caribe, 23(2), 14-20. DOI: https://doi.org/10.5377/ruc.v23i2.8926

Escobar, B. & Paravic, T. (2017). La transculturalidad, elemento esencial para mejorar la atención en salud y de enfermería. Enferm Actual Costa Rica, (32).

Grupo Interinstitucional sobre Igualdad de Género y Empoderamiento de las Mujeres para América Latina y el Caribe. (2015). Desigualdad y género en América Latina y el Caribe, Agenda de Desarrollo Post 2015: Igualdad de género en el futuro que queremos. Recuperado de: http://saludpublica.bvsp.org.bo/cc/bo40.1/documentos/690.pdf.

Guilherme, M. & Dietz, G. (2014). Diferencia en la diversidad: perspectivas múltiples de complejidades conceptuales multi, inter y transculturales. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 20, 13-36.

Hurtado, J., Orellan, L., Manjón, N. & Pérez, R. (2014). Enfoque intercultural en el currículo de la Carrera de Enfermería de la Universidad de San Francisco Xavier de Chuquisaca. Sucre, 2007. Revista de Ciencias de Enfermería y Obstetricia, 2-3. 97-103.

Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2016). Encuesta Nacional Demográfica de Salud Familiar –ENDES. Lima: INEI. Recuperado de: https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1433/index.html.

IPSOS. (2018). Encuesta Nacional sobre Diversidad Cultural y Discriminación Étnica Racial. Lima: IPSOS. Recuperado de: https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2018-03/percepciones_sobre_diversidad_cultural_y_discriminacion_etico-racial.pdf.

Leininger, M. & McFarland, M. (2002). Transcultural nursing: concepts, theories, research & practice. 3rd Ed. New York: McGraw-Hill.

Naciones Unidas. (2017). La Declaración Universal de Derechos Humanos. Recuperado de: https://www.ohchr.org/EN/UDHR/Documents/UDHR_Translations/spn.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2004). Declaración universal sobre la diversidad cultural. Paris: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Organización Mundial de la Salud. (2018). Nuevas perspectivas sobre el gasto mundial en salud para la cobertura universal de salud. Ginebra: Recuperado de: https://www.who.int/health_financing/documents/health-expenditurereport-2017/en / .

Organización para la Cooperación Económica y el Desarrollo. (2017). Resumen de gobierno 2017. Paris: OECD.

Osuna, M. & Rodríguez, L. (2017). Educación Intercultural y Género. En Secretaría General Técnica (Ed.), Educación Bilingüe: Tendencias Educativas y Conceptos Clave (pp. 89-96). España: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Pedro, G.M. (2016). La teoría constructivista de Jean Piaget. Dom. Cien., 127-137.

Placencio, M.S., Céspedes, J.E. & Gutiérrez, M.L. (2017). Las prácticas comunitarias de los estudiantes de enfermería del instituto técnico bolivariano en Ecuador. Revista Didasc@lia, 8(1), 153-162.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2012). Estrategia de Igualdad de Género. Lima: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo.

Veliz-Rojas, L., Bianchetti-Saavedra, A.F. & Silva-Fernández, M. (2019). Competencias interculturales en la atención primaria de salud: un desafío para la educación superior frente a contextos de diversidad cultural. Cad. Saúde Pública, 35(1), 1-11.

Vlassoff, C. & Garcia, C. (2002). Colocar el género en el centro de la programación de salud: desafíos y limitaciones. Soc Sci Med, 54(11), 1713-1723.

Zúñiga, M. & Ansión, J. (1997). Interculturalidad y educación en el Perú.

Conflictos de intereses: No existen conflictos de intereses entre los autores, ni con otros respecto al artículo.

Contribución de la autoría: La autora principal y todos los coautores participamos directamente en la elaboración del contenido y del génisis, análisis de los datos del artículo de investigación.

Published

2021-05-05

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.