Training plan for teachers of the Admission and Leveling process at ESPAM MFL

Authors

  • Eddy Gregorio Mendoza-Loor Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López
  • José Fernando Huerta-Vera Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López
  • Cecilia Vera-Párraga Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López
  • Gabriela Cruz-López Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López

Keywords:

Teacher updating, pedagogical training, teaching skills

Abstract

The objective of this research was to establish a training plan for teachers of the Leveling process at ESPAM MFL. For this, a mixed, non-experimental investigation was carried out, applying a methodology through the web to determine teaching competencies. The study is based on determining the technological skills that the teacher applies in his classroom to later evaluate them and offer training that provides the teacher with the necessary tools. Using the EUSurvey web tool, the basic skills of each subject taught in the university preparatory process were identified. With the results obtained from the test, strategies were determined to improve these skills. Finally, in the training plan, professional collaboration, professional development through digital media, creation of digital resources, teaching methodologies, feedback, programming and decision-making and problem solving were considered relevant skills.

References

Alvarado., J. y Luna, J. (2022). Sustentabilidad, nueva normalidad y educación presencial: retos para la formación profesional de los docentes. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 5(2), 209-217. https://n9.cl/osmbu

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J. y Palacios-Rodríguez, A. (2021). Digital competences of educators in Health Sciences: Their relationship with some variables. Educación médica, 22(2), 94-98. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.11.014

Calderón-Delgado, E., y Velásquez-Albarracín, V. (2022). Retos del docente en la educación postpandemia. CIENCIAMATRIA, 8(2), 757-768. https://doi.org/10.35381/cm.v8i2.776

Casal, L., Mariño, R., Barreira, E. y Fernández de la Iglesia, J. del C. (2022). La competencia digital de los futuros docentes de formación profesional: usos y actitudes que determinarán sus prácticas de enseñanza. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (12), 113–126. https://doi.org/10.6018/riite.522191

Cruz, M. (2020). Formación continua del docente como factor de la calidad educativa universitaria. Revista Científica Internacional, 73-79.

Grasso, D. (2021). Pandemia, docencia y oportunidades. Educación En La Química, 27(01), 95–99. https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/22

Fernández-García, C., Rodríguez-Álvarez, M. y Viñuela-Hernández, M. (2021). University students and their perception of teaching effectiveness. Effects on students’ engagement. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 26(1), 62-69. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1136103420300435

Fernández-Río, J., Rivera-Pérez, S. y Iglesias, D. Cooperative learning interventions and associated outcomes in future teachers: A systematic review. Revista Psicodidáctica, 27(2), 118-131. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2022.04.002

Hernández-Ramos, J. García-Holgado, A. y García-Peñalvo, F. (2021). Valoración del empleo de SPOC en la formación del profesorado universitario. Instituto Universitario de Ciencias de la Educación. https://repositorio.grial.eu/handle/grial/2432

López – Altamirano, D., López Altamirano, D., Lagla Chuquitarco, M., Chugcho Chugcho, M., Chipantiza Chacón, M., Mora Ruiz, M., Núñez-Gordon, B., & Pallo - Silva, L. (2022). Fundamentos de formación docente dirigida a profesionales universitarios o politécnicos con títulos afines a la educación: Caso ecuatoriano. Polo del Conocimiento, 7(4), 99-120. doi:http://dx.doi.org/10.23857/pc.v7i4.3816

Lourdes Meroño, A. y Arias-Estero. (2021). Digital pedagogy and cooperative learning: Effect on the technological pedagogical content knowledge and academic achievement of pre-service teachers. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 26(1), 53-61. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1136103420300381

Martelo, R., Jiménez-Pitre, I. y Quintana, A. (2018). Determinación del Perfil Profesional de Estudiantes de Pregrado Aplicando la Técnica de Análisis Comparativo. Información tecnológica, 29(2), 29-40. https://n9.cl/5ob2d

Mérida-López, S., Quintana-Orts, C, y Natalio Extremera, T. (2022). Emotional intelligence and social support of teachers: Exploring how personal and social resources are associated with job satisfaction and intentions to quit job. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 27(2), 168-175. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2022.02.001

Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. Recuperado el 20 de septiembre de 2022 ded https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf

Redecker, C. (2020). Marco Europeo para la Competencia Digital de los Educadores: DigCompEdu. Secretaría General Técnica del Ministerio de Educación y Formación Profesional de España.

Published

2023-01-02

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.