Management of training potentialities in schoolers with intellectual disability: methodological steps based in the positive psychology
Keywords:
training potentialities; intellectual disability; methodological guidelines; Positive Psychology.Abstract
The present study is carried out with the objective of proposing methodological guidelines for the management of the educational potentialities of schoolchildren with intellectual disabilities (ID) from positive psychology. It is based on an optimistic conception of human development applied to the particularities of schoolchildren with ID. The proposal is operationalized in mindfulness and its specific mechanisms of action: attentional control and sustainability, cognitive distancing, and cognitive revaluation of emotions. It is concluded that understanding people with ID from a positive, optimistic and developmental perspective constitutes an unavoidable premise to manage their educational potentialities in a healthy, respectful and creative way. Operationally, positive psychology, through the application of mindfulness, constitutes a viable support for the management of training potential in people with ID.
References
American Psychiatric Association. (2014). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais (Quinta ed.). Artmed.
Baker, K., Devine, R. T., Ng-Cordell, E., Raymond, F. L., Consortium, I.-I., & Hughes, C. (2020). Childhood intellectual disability and parents’ mental health: integrating social, psychological and genetic influences. The British Journal of Psychiatry, 1-8. DOI:10.1192/bjp.2020.38
Bohórquez, N. S. (2020). Las competencias profesionales del docente para la atención a los estudiantes con discapacidad intelectual moderada de educación general básica. [Tesis de Maestría, Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil]. http://repositorio.ulvr.edu.ec/handle/44000/3845
Castillo, E. M. (2017). Diagnóstico de necesidades formativas de los docentes de bachillerato, áreas de Física y Matemáticas, Distrito de Educación 06D05 Guano-Penipe Chimborazo, abril-agosto 2017. [Tesis de licenciatura, Universidad Técnica Particular de Loja]. http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/21371
De La Peña, N. (2005). La preparación para la vida cotidiana en alumnos con retraso mental. [Tesis Doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas “E.J.V”]. https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/download/81/818/
Deroncele Acosta, A., Medina Zuta, P., y Gross Tur, R. (2020). Gestión de potencialidades formativas en la persona: reflexión epistémica y pautas metodológicas. Universidad y Sociedad, XII(1), 97-104. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1417
Fajardo, M. S. (2017). La Educación Superior Inclusiva en Algunos Países de Latinoamérica: Avances, Obstáculos y Retos. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 11(1), 171-197. http://www.rinace.net/rlei/
Gross-Tur, R., y Deroncele-Acosta, A. (2012). La enseñanza del método en la Psicología. Una experiencia desde la Universidad de Oriente. Santiago, (Número Especial 2012), 308-320. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/1499
Gross Tur, R., Martinez Rosales, Y., y Deroncele Acosta, A. (2020). Gestión de potencialidades formativas: la psicología positiva en relación con las habilidades comunicativas. Revista científica Ciencia Tecnología, 20 (26), 58-71.
Johnson, J., & Wood, A. M. (2015). Integrating Positive and Clinical Psychology: Viewing Human Functioning as Continua from Positive to Negative Can Benefit Clinical Assessment, Interventions and Understandings of Resilience. Cognitive Therapy and Research, 46. Doi:10.1007/s10608-015-9728-y
Katz, G., y Lazcano-Ponce, E. (2008). Intellectual disability: definition, etiological factors, classification, diagnosis, treatment and prognosis. Salud Publica Mex, 50(2), 132-141
Luckasson, R., Borthwick-Duffy, S., Buntinx, W. H. E., Coulter, D. L., Craig, E. M. (P.), Reeve, A., Schalock, R. L., Snell, M. E., Spitalnik, D. M., Spreat, S., Tassé, M. J., & The AAMR AD HOC Committee on Terminology and Classification. (2002). Mental retardation: Definition, classification, and systems of supports (10th ed.). American Association on Mental Retardation.
Lupano Perugini, M. L. y Castro Solano, A. (2010). Psicología positiva: análisis desde su surgimiento. Ciencias Psicológicas, IV(1), 43-56. http://www.scielo.edu.uy/pdf/cp/v4n1/v4n1a05.pdf
Moscoso, M. S. (2019). Hacia una integración de mindfulness e inteligencia emocional en psicología y educación. Hacia una integración de mindfulness e inteligencia emocional en psicología y educación. Liberabit, 25(1), 107-117. doi: https://doi.org/10.24265/liberabit.2019.v25n1.09
Moscoso, M. S., & Lengacher, C. A. (2015). Mecanismos neurocognitivos de la terapia basada en mindfulness. LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología , 21(2), 221-233.
OMS. (noviembre de 2017). 10 datos sobre la discapacidad. https://www.who.int/features/factfiles/disability/es/
Padilla, A. A. (2014). Itinerarios Personalizados de Inserción. Una propuesta metodológica para la intervención con personas con discapacidad intelectual o del desarrollo. Tesis de licenciatura. Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/6772/TFG-L639.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Park, N., Peterson, C. y Sun, J. K. (2013). La Psicología Positiva: Investigación y aplicaciones. Terapia Psicológica, 31(1), 11-19.
Reiss, S. & Reiss, M. M. (2004): Curiosity and mental retardation: Beyond IQ. Mental Retardation, 42(1), 77-81.
Seligman, M. (2010). Flourish: Positive Psychology. The University of Michigan.
Shree, A., & Shukla, P. C. (2016). Intellectual Disability: definition, classification, causes and characteristics. Learning Community, 9-20.
Soler-Nariño, O., & Bring-Pérez, Y. (2018). Discapacidad y realidad social: Necesario acercamiento desde la investigación sociológica. Santiago, (111).
Velasco-Jáuregui, L. C., Govela-Espinoza, R., y González-Enríquez, L. H. (2015). Inclusión Social de Personas con Discapacidad Intelectual en Guadalajara, México. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 6(11).
Vicente de Vera, M. I., y Gabari, M. I. (2019). Emociones positivas: una herramienta psicológica que contribuye al proceso de resiliencia en los profesionales de la educación. INFAD Revista de Psicología, (1 - Monográfico 3), 159-172.
Videa, R. P. (2016). Comprendiendo la discapacidad intelectual: datos, criterios y reflexiones. RIP: Reflexiones en psicología (15), 101-122.
Vigotsky, L. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psicológicas superiores. Ed. Científico-Técnica.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Santiago
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0